22:51 опис |
Сьогодні!-бо завтра буде пізно знову- Усі ми разом -плекаймо волю,віру,мову, Усі ми разом -плекаймо Батьківщину милу, Бо тільки єдність переможе силу!
В Турківському НВК я почала працювати з 2009 року. Праця в рідній школі багато до чого зобов'язує,вимагає творчого підходу. Основною метою моєї діяльності є : формування відповідальних,свідомих активних,творчих громадян української держави. Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності уроку рідної мови є впровадження разом із традиційними методами навчання інтерактивних технологій навчання. Особливістю інтерактивного навчання є підготовка молодої людини до життя і громадянської активності в громадянському суспільстві і демократичній правовій державі на заняттях з будь-якого предмета шкільної програми. Це вимагає активізації навчальних можливостей учня замість переказування абстрактної “готової” інформації, відірваної від їхнього життя і суспільного досвіду. Уроки також повинні надати учням основні пізнавальні та громадянські вміння, а також навички і зразки поведінки. Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес та мотивацію, навчати самостійному мислення та діям. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість учнів у великій мірі залежить від умінь і стилю роботи конкретного вчителя. Проблема, над якою я працюю, є актуальною у наш час. Процес реформування освіти в Україні, який мав би усунути вади, насправді часто зводиться до спроб введення нового змісту в рамках старої системи. Адже проблеми радянської системи освіти, що була спрямована значною мірою на інформаційні цілі, автоматично переноситься на сучасний розвиток школи. Вносяться зміни в навчальні плани та програми, проте ці заходи істотно не впливають на якість навчання. Такий підхід уже вичерпаний самою практикою розвитку освіти. Адже обсяг знань не може зростати до безкінечності. Все гострішою стає проблема вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на запитання “як навчати, як створити умови для розвитку та самореалізації особистості в навчальному процесі”. Як, залишаючись в рамках класно-урочної системи, підвищити ефективність навчального процесу, досягти високого інтелектуального розвитку учнів, забезпечити оволодіння ними навичками саморозвитку особистості. Уроки рідної мови – це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем, яка розвиває творчі здібності учнів; сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою; розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення; формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології інтерактивного навчання. Перед собою я ставлю мету:
Завдання, які я намагаюсь вирішити: - з’ясувати загальну суть інтерактивного навчання; - розкрити шляхи вдосконалення сучасного уроку української мови завдяки інтерактивним технологіям; - оглянути наукові праці з даного питання та ознайомитися з досвідом роботи інших вчителів, які використовують інтерактивні технології навчання.
Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні (змінні) трійки», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості. За формами навчання (моделями), у яких реалізуються інтерактивні технології, вони розподіляються на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
Інтерактивні технології кооперативного навчання Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок. Це може відбуватися одразу ж після викладу вчителем нового навчального матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Робота в парах Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію. Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитися від виконання завдання. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують великої затрати часу. Наприклад, під час вивчення теми: «Тривога за жіночу долю в баладі Т. Шевченка «Лілея», пропоную такі завдання: 1. Як, на ваш погляд, чи можна вважати Лілею жертвою розбещеного панства? Свої міркування обґрунтуйте. 2. Спростуйте або підтвердіть думку: «Знущання людей з героїні балади Т. Шевченка «Лілея» — розплата за панську жорстокість і зневажливість». Відповідаючи, посилайтеся на факти з твору. 3. Дослідіть на прикладі твору Т. Шевченка «Лілея», як простий люд намагався протистояти панському свавіллю і тим самим сприяв поступовому скасуванню кріпацтва. 4. Дослідіть, яким чином описи природи допомагають розкрити внутрішній стан героїні балади Т. Шевченка « Лілея». Така робота допомагає розкрити на прикладі програмового твору образи жінок, їх долю; дослідити доцільність застосування елементів фольклору, звичаїв для сприйняття ідейного змісту «Лілеї»; розвивати логічне й абстрактне мислення, увагу, спостережливість, сприяє формуванню грамотно висловлювати власні думки і робити висновки.
Ротаційні (змінювані) трійки Діяльність учнів у цьому випадку є подібною до роботи в парах. Цей варіант кооперативного навчання сприяє активному, ґрунтовному аналізу та обговорюванню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення та засвоєння. Так, вивчаючи тему « Складні речення з сурядним і підрядним зв'язком» ( 9 клас), даю завдання: - ознайомитися з матеріалом теми; - записати речення, скласти схему, визначити тип речення; - перетворіть подане скласти речення на речення ( кожний свого типу) У кожної людини є власні моральні цінності, найсвятіші речі і поняття одна з них - любов до матері про яку пишуть поети і письменники яку зображують живописці яку оспівують музиканти. Робота в групах І група - «Складнопідрядне речення, яке поєднується сурядним зв'язком із умовно простим». ІІ група – « Два складнопідрядних речення, які поєднується сурядним зв'язком». ІІІ група – «Дві і більше головні частини, поєднані сурядним зв'язком, зі спільною підрядною частиною» Даний вид діяльності допоміг учням ознайомитися з особливостями складного речення із сурядним і підрядним зв'язком, сприяв формуванню умінь і навичок правильно визначати структуру складних речень з різними видами зв'язку і правильно ставити розділові знаки; розвитку вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку; а також формуванню творчих здібностей дітей.
Два–чотири – всі разом Ще один варіант кооперативного навчання, що є похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в групі вмінь переконувати та вести дискусію. Карусель Цей варіант кооперативного навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників в активну роботу з різними партнерами зі спілкування для обговорення дискусійних питань. Робота в групах Для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму, я використовую роботу в малих групах. Залежно від змісту та мети навчання можливі різні варіанти організації роботи груп. “Діалог” Суть його полягає в спільному пошуку групами згодженого рішення. Це знаходить своє відображення у кінцевому тексті, переліку ознак. Урок української мови у 5 класі з теми “ Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія” Групи А, Б одержують невеличкий віршик. Але, на жаль, у ньому «море» помилок. Ваше завдання: побути у ролі вчителя і записати все правильно. ( 2 учні – представники груп - біля дошки). Група В – Скласти кілька речень (зв’язних – текст) на продовження думки, що прозвучала на початку уроку: мова – неоцінний скарб. Напишіть про її значення у вашому житті. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи іншої групи. Всю увагу зосереджено на сильних моментах у позиції інших.
“Спільний проект” Має таку саму мету та об’єднання в групи, що й діалог. Але завдання, які отримують групи, різного змісту та висвітлюють проблему з різних боків. Серед багатьох методів, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовую метод проектів. В основі проекту лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. Учні усвідомлюють велику відповідальність. Вони свідомі дуже важливої умови: уникнути штучності, продумати проект так, щоб самим учасникам було цікаво щоразу шукати нову форму, уникаючи готових, заздалегідь спрацьованих кліше. Теми для проектів, що виконували мої учні, обиралися ними виключно за бажанням. Тобто опрацьовувався матеріал, який викликав у школярів зацікавлення. З учнями 5 класу ми презентували проект „Ярослав Мудрий – найвеличніший українець усіх часів». Діти поділилися на групи. Група 1 «Історики». Завдання. Підготувати розповідь про Ярослава Мудрого як про мудрого правителя. Група 2 «Образотворці». Завдання. Відтворити образ Ярослава Мудрого, використовуючи репродукції картин, ікон, скульптур, спогади сучасників князя. Група 3 «Архітектори» Завдання. Зробити колаж «Архітектура часів Ярослава Мудрого». Група 4 «Бібліотекарі» Завдання. Дослідити, чому Ярослава Мудрого називають «великим книжником», просвітителем. Група 5 «Літературознавці» Завдання. Образ Ярослава Мудрого в літературі. Діти оформлюють результати роботи у вигляді доповідей, колажу, виставки творів, виставки малюнків, виставки репродукцій картин, буклетів, мультимедійної презентації . До підсумкового уроку української літератури за творчістю Т. Г. Шевченка учням 9 класу запропонувала скласти доповідь та створити презентацію до неї. Старшокласники обрали за власним бажанням такі теми: « Життєвий шлях поета», « Т. Шевченко – художник», « Т. Шевченко і Біблія», « Рання творчість поета», « Поезія трьох літ», « Лірика періоду арешту», «Національна проблематика творчості Кобзаря», « Т. Шевченко і наша сучасність». Успішно справилися зі створенням презентацій. Така робота сприяє зацікавленню темою уроку, поглибленню знань учнів, розвитку творчих здібностей школярів, виховує відповідальність за спільну роботу, згуртовує колектив. До того ж, часто використовую власні мультимедійні презентації на уроках мови та літератури. Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей. Мною створена низка інформаційних презентацій вчителя до різних тем з української мови та літератури.
“Пошук інформації” Різновидом, прикладом роботи в малих групах є командний пошук інформації (зазвичай тієї, що доповнює раніше прочитану вчителем лекцію або матеріал попереднього уроку, домашнє завдання), а потім відповіді на запитання. Повторюючи в 5 класі тему: « Сполучник як службова частина мови», пропоную роботу в групах за картками. Картка 1. Визначити у тексті сполучники, які вказують: 1- на сукупність явищ, 2 – на протиставлення, виключення або порівняння явищ, 3 – на взаємовиключення або чергування явищ. Карта 2. З`ясувати, які сполучники за способом вживання називаються одиничними, які – повторюваними, а які – парними. Картка 3. Визначити у тексті сполучники, вказати, які вони виражають відношення Зазвичай використовую такі завдання для того, щоб оживити сухий, іноді нецікавий матеріал.
|
|
Всього коментарів: 0 | |